Râul Bega izvorăște din Munții Poiana Ruscă și are o lungime de 256 km traversând orașele Făget și Timișoara, pe teritoriul României. Râul Bega traversează și orașul sârbesc Zrenjanin, vărsându-se în râul Tisa.
Canalul Bega a fost construit în anul 1728 sub tutela contelui Claudius Florimund de Mercy, fiind o construcție semnificativă a epocii respective. Înainte ca acest canal să fie construit, râul alimenta mlaștinile din zona, ceea ce printre altele a fost un pericol pentru sănătate. Canalul are o lungime de 114 km – 40 km pe teritoriul României și 74 pe teritoriul Serbiei.
În 1732, pe canalul Bega circulă primul vas. Însă, în anii 1735 – 1754 se lucrează la o altă variantă a canalului, cel vechi fiind impracticabil din cauza pragurilor de nisip, mai ales vara când nivelul râului scădea. Noul canal este mult mai drept și favorabil navigației. Datorită acestei schimbări, Timișoara a scăpat de inundații și mlaștini.
În anul 1752, prin canalul Bega au fost transportate mărfuri de 20.000 tone. În urma inundațiilor catastrofale din Banat, în anul 1753, se construiește un nou canal de 30 km. Acesta favorizează debitul apei cât și gospodărirea mai ușoară a râului. În 1859, Banatul se confruntă cu o nouă serie de inundații, în urma cărora 500.000 de iugăre de teren arabil și zeci de sate sunt acoperite de apă.
Timișoara devine primul oraș din România care folosește apa ca mijloc de transport comun, în urma primei curse de pasageri din anul 1869.
În urma inundațiilor din 1886, digurile sunt înălțate cu un metru. Însă un an mai târziu apare o altă inundație iar digurile sunt distruse în întregime. Ca urmare, în perioad anilor 1900 – 1916 se construiește sistemul de ecluze pe Canalul Bega, ceea sporește semnificativ navigația.
După cel de-al Doilea Război Mondial, navigația pe Bega a fost redusă semnificativ iar în anul 1967 a fost retrase din circulaţie şi navele de pasageri.
În anul 2022, canalul Bega a devenit din nou navigabil. Frontierele dintre România și Serbia au fost înnoite cu cu 14 milioane euro. Astfel, Timișoara a devenit din nou un oraș-port. Până la sfârșitul anului 2023 cele două țări s-au angajat să deschidă un punct de trecere a frontierei lângă canalul Bega. Drumul pentru biciclete construit pe terasamentul Begăi poate fi folosit şi de către bicicliştii care doresc să treacă graniţa.