Jud Argeș, Sibiu

Transfăgărășan Transfăgărășan

© Play Tech

📌 Acest traseu a fost construit în anii '70 la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, șeful de stat al Republicii Socialiste România. Transfăgărășanul trece prin două județe, traversând Munții Făgăraș.

Hartă și direcții
Aflat la de Pitești, reședința județului Argeș.

Transfăgărășanul este una dintre cele mai cunoscute șosele montane din România. Drumul se află la o altitudine de 2.045 metri și este o adevărată capodoperă a ingineriei și muncii impresionante desfășurate în perioada comunistă. Scopul construirii acestui drum a fost cel de a lega regiunile Transilvania și Muntenia prin Munții Făgăraș.

Drumul începe din localitatea Bascov, județul Argeș și se termină în apropierea localității Cărțișoara, județul Sibiu, având în total o lungime aproximativă de 152 km.

Muncește, construiește, supraviețuiește, inovează

Istoria Transfăgărășanului începe în perioada regelui Carol al II-lea al României, în anii ’40, când s-a emis un decret pentru construirea unei șosele strategice care să lege regiunile Transilvania și Muntenia prin Munții Făgăraș. Cu toate acestea, lucrările de construcție nu au început imediat din cauza izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial. Planul a fost abandonat și pus „în așteptare” pentru câțiva ani buni.

În anul 1970, Nicolae Ceaușescu scoate proiectul Transfăgărășanului de la naftalină și îl pune în aplicare. Construcția Transfăgărășanului a fost un efort imens, care a necesitat munca a mii de oameni. Muncitorii au fost angajați din toate colțurile țării. Condițiile de lucru nu erau întotdeauna favorabile, munca fiind în munții înalți și izolați. Terenurile instabile, alunecările de teren și condițiile meteorologice severe au reprezentat provocări majore în timpul lucrărilor.

© Tiberiu Potec

Pentru a construi Transfăgărășanul, au fost nevoie de:

  • 40 de vieți sacrificate;
  • 290.000 de metri cubi de zidărie;
  • 6.000.000 de kilograme de explozibil;
  • 830 de lucrări transversale;
  • 4.000.000 de metri cubi de terasament;
  • 290.000 metri cubi de fundații;
  • 598.000 de metri pătrați de suprastructuri de macadam;
  • 27 de viaducte și poduri.

În urma construirii Transfăgărășanului, s-au construit și poduri și viaducte impresionante, iar tunelurile au fost săpate în masivele munților. Cel mai impresionant tunel este Tunelul Capra, cu o lungime de aproximativ 900 de metri.

Pentru a construi un astfel de traseu, un astfel de drum, a fost nevoie de tehnici avansate, inovație și materiale durabile. Deși an de an trec mii de mașini pe acest drum, el își păstrează durabilitatea și soliditatea.

Lucrările de construcție au durat 4 ani. Transfăgărășanul a fost finalizat și deschis circulației publice în data de 20 septembrie 1974. Inaugurarea lui a fost plină de admirație și entuziasm de către poporul român. A devenit rapid un simbol al măreției și progresului tehnic al României comuniste. Șoseaua a oferit o conexiune vitală între Transilvania și Muntenia, deschizând noi posibilități de transport și dezvoltare economică în regiune.

Construcția Transfăgărășanului a avut un cost ridicat, atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere al vieților pierdute în timpul lucrărilor. Cu toate că Transfăgărășanul a fost construit într-o perioadă de dictatură comunistă, șoseaua își păstrează valoarea sa arhitecturală și impresionează prin ingeniozitatea sa tehnică.

Legendele din spatele construirii Transfăgărășanului

Construcția Transfăgărășanului este însoțită de câteva legende și povești fascinante. Iată câteva dintre cele mai cunoscute:

1. Drumul oaselor

Se spune că Nicolae Ceaușescu a dorit să construiască Transfăgărășanul pentru a asigura o rută rapidă și sigură de acces pentru trupele militare în cazul unui posibil atac dinspre est. Se spune că zeci de mii de muncitori au fost implicați în construcție, iar unii dintre ei și-au pierdut viața în timpul lucrărilor. Astfel, legenda spune că Transfăgărășanul este construit pe „Drumul oaselor”.

2. Un drum către libertate

O altă legendă populară este legată de construcția tunelului Capra. Se spune că acest tunel a fost numit astfel în onoarea unui muncitor care a murit în timpul lucrărilor. Muncitorul, pe nume Ion Capra, a fost considerat un erou pentru că și-a sacrificat viața în încercarea de a construi acest drum.

3. Legendele mistice ale Bâlei Lac

Bâlea Lac este lacul glaciar situat pe traseul Transfăgărășanului. De acest lac se leagă numeroase legende și povești mistice. Unele legende spun că lacul este adânc și misterios, ascunzând comori și secrete ale trecutului. Altele povestesc despre apariții supranaturale și fenomene inexplicabile care au loc în jurul lacului. Toate aceste legende, fie ele adevărate sau nu, contribuie la atmosfera magică și enigmatică a zonei.


Aceste legende și povești adaugă un farmec și o dimensiune fascinantă construcției Transfăgărășanului, dându-i o aură de mister și aventură. Cu toate că sunt povestiri transmise din generație în generație, fiecare dintre ele adaugă o notă de romanticism și fascinație asupra Transfăgărășanului, întărindu-i statutul de atracție turistică și monument al ingeniozității umane.

Astfel, Transfăgărășanul nu este doar un drum montan, ci un loc încărcat de istorie, povestiri și emoții. În timp ce te lași purtat de serpentinele acestui drum spectaculos, poți reflecta asupra legendelor și poveștilor care însoțesc fiecare piatră și fiecare cotitură a Transfăgărășanului. Este o călătorie ce te invită să descoperi nu doar frumusețea peisajelor montane, ci și bogăția culturală și mitologică care a învăluit construcția acestui drum unic în inima Munților Făgăraș.

Explorarea Transfăgărășanului

Motociclism

Transfăgărășanul oferă o experiență unică celor pasionați de motociclism, de aceea și atrage mulți motocicliști aventuroși. Dacă îți dorești să explorezi Transfăgărășanul pe două roți asigură-te că ai o pregătire adecvată. Fiind un drum montan, condițiile meteorologice pot fi imprevizibile, chiar și în timpul verii. De aceea, îți recomandăm să verifici prognoza înainte de a porni la drum și să ai echipament corespunzător și unelte de bază pentru reparații de urgență (asta dacă nu vrei să cerșești de la alți oameni și să le dai de lucru când sunt în concediu).

Condus cu adrenalină

Dacă ești pasionat de mașini și de curse inedite, atunci locul tău este aici. S-ar putea să și întâlnești alți pasionați și să intri într-o discuție fără sfârșit.

Drumul Transfăgărășan a fost prezentat în cadrul emisiunii „Top Gear” într-un episod din sezonul 14, difuzat în 2009. Prezentatorii Jeremy Clarkson, Richard Hammond și James May au parcurs drumul cu mașini sport și au comentat pe parcursul călătoriei. Prezentarea a contribuit la faima Transfăgărășanului ca destinație turistică.

Tiroliană deasupra Transfăgărășanului

Nu este nimic mai frumos decât să vezi Transfăgărășanul de sus, deasupra norilor (dacă prinzi o vreme mai înnorată sau mergi prea de dimineață).

Întâlnește și admiră animalele sălbatice

Transfăgărășanul poate fi denumit și ca o grădină zoologică în aer liber. Dacă mergi la pas vei întâlni animale mai mult sau mai puțin periculoase, însă și cu mașina ai ocazia de a vedea urși tolăniți la soare (sau mai degrabă puiuți de urs). Iată câteva specii pe care le poți întâlni pe Transfăgărășan:

  • Marmote: Aceste rozătoare de talie medie sunt cunoscute pentru sunetele lor caracteristice și pentru comportamentul jucăuș. Dacă ai noroc, le poți observa în habitatul lor natural pe pantele împădurite ale Munților Făgăraș.
  • Capre negre: Munții Făgăraș sunt cunoscuți pentru capre negre, o specie emblematică a regiunii. Pot fi observate în timp ce se hrănesc pe versanții muntoși sau se plimbă prin zonele înalte ale Transfăgărășanului.
  • Cerbi și căprioare: Aceste animale elegante pot fi întâlnite în pădurile din apropierea Transfăgărășanului. O plimbare atentă și silențioasă îți poate oferi ocazia de a le vedea în timp ce pășesc printre copaci sau paștează în poienele împrejurimilor.
  • Vulturi și șoimi: Datorită înălțimii sale și amplasamentului într-un mediu montan, Transfăgărășanul oferă oportunități pentru observarea păsărilor răpitoare. Vulturi și șoimi pot fi văzuți zburând în cerul înstelat al acestor munți, în căutarea hranei și patrulând teritoriul lor.
  • Păsări cântătoare: În timpul verii, Transfăgărășanul găzduiește o varietate de păsări cântătoare, cum ar fi pițigoiul, mierla, ciocănitoarea și privighetoarea. Aceste păsări își găsesc adăpost în pădurile din apropiere și umple mediul cu cântecele lor melodioase.
  • Urși: Pot fi întâlniți în zonele montane din jurul Transfăgărășanului, începând cu luna aprilie mai ales în pădurile și zonele mai îndepărtate de drum. Dacă te aventurezi în drumeții sau excursii în apropierea Transfăgărășanului, există o șansă mai mare să întâlnești urși în habitatul lor natural.

Obiectivele cele mai remarcabile de pe Transfăgărășan

Tunelul Capra este unul dintre cele mai faimoase repere de pe Transfăgărășan. Situat la aproximativ 1.150 de metri altitudine, acest tunel impresionant taie muntele și oferă o priveliște uimitoare asupra văii adânci. Când treci prin tunel, te simți ca și cum ai intrat într-un portal către o lume nouă și captivantă.

Pentru construirea acestui tunel au fost excavate aproximativ 41 de milioane m3 de rocă cu 20 de tone de TNT. Ca și materiale au fost folosite următoarele materiale:

  • 3.573 tone de ciment;
  • 89 tone oțel beton;
  • 24.000 de ancore;
  • 129 tone de plase sudate;
  • 14.200 m²de cofraje;
  • 1.750 metri liniari de tuburi de beton;
  • 50 de tone confecții metalice;
  • 6.900 m3 de nisip;
  • 6.000 m3 de pietriș;
  • 3.000 tone cribluri;
  • 740 lămpi de iluminat.

Pe măsură ce urci Transfăgărășanul, vei ajunge la Barajul Vidraru, o construcție impresionantă de inginerie situată într-o locație spectaculoasă. Barajul, terminat în 1966, a creat un lac artificial cu același nume, înconjurat de munți impunători și păduri luxuriante. Poți opri și admira peisajul uluitor sau chiar să faci o plimbare cu barca pe lacul Vidraru.

© Paul Mocan

În continuare, drumul te va purta către celebra Cascadă Bâlea, una dintre cele mai pitorești și mai impresionante cascade din România. Apa tumultuoasă se revarsă pe stânci, creând un spectacol natural fascinant. Aici te poți bucura de relaxare în timp ce admiri frumusețea peisajului înconjurător.

Ultimul obiectiv impresionant de pe Transfăgărășan este Bâlea Lac, lacul glaciar situat la aproximativ 2.040 de metri altitudine. Înconjurat de vârfurile muntoase ale Munților Făgăraș, oferă o priveliște panoramică uimitoare. De asemenea, este punctul de plecare pentru numeroase trasee montane. În plus, poți intra și în Cabana Bâlea. Aceasta oferă cazare și servicii pentru turiști.

Pentru a te bucura de aceste obiective de pe Transfăgărășan, planifică-ți călătoria în funcție de condițiile meteorologice și asigură-te că ai suficient timp la dispoziție pentru a le vizita.

În timpul călătoriei, recomandăm să te oprești la punctele de belvedere de unde vei avea o perspectivă unică asupra peisajului spectaculos. Aceste puncte de belvedere oferă panorame magnifice.

Transfăgărășanul peste anotimpuri

Transfăgărășanul își schimbă înfățișarea și atmosfera în funcție de vreme și temperatură. Fiecare anotimp oferă o experiență unică și remarcabilă.

Primăvara. Transfăgărășanul renăște din hibernare, iar peisajele devin un adevărat spectacol de culori. Munții înfloresc, iar pădurile își recapătă prospețimea, creând un cadru idilic. Temperatura mai scăzută și vremea mai stabilă fac ca această perioadă să fie perfectă pentru a explorarea traseelor montane din jur. De asemenea, cascadele care străjuiesc drumul își intensifică fluxul, oferind priveliști impresionante.

© Transfagarasan.travel

Vara. Transfăgărășanul devine un refugiu răcoros orice călător. Drumul dezvăluie peisaje alpine spectaculoase, iar Bâlea Lac, reflectă cerul senin și munții înconjurători. Este perioada ideală pentru a face oprire în cabanele montane și a explora drumețiile din apropiere. Vara, temperatura pe Transfăgărășan este plăcută, în general între 15 și 25 °C, însă vremea este destul de imprevizibilă iar ploaia poate începe când ți-e lumea mai dragă.

Toamna aduce o explozie de culori pe Transfăgărășan. Munții se îmbracă în nuanțe de auriu, roșu și portocaliu, oferind o priveliște deosebită. Vizitarea în această perioadă a anului este o experiență de neuitat, deoarece traseul se transformă într-o cărare prin tuneluri de copaci colorați. Atmosfera liniștită și senină a toamnei creează o ambianță magică pe întreaga rută.

© Dragoș Asaftei

Iarna. Transfăgărășanul este acoperit de zăpadă, iar vârfurile muntoase sunt înveșmântate în alb. În ciuda condițiilor mai aspre, aventurierii pasionați pot să-și pună abilitățile la încercare și să se bucure de o călătorie prin peisajele înzăpezite ale Transfăgărășanului. Însă, pentru omul obișnuit vizitarea Transfăgărășanului este interzisă. Accesul fiind restricționat. Iarna, temperaturile scad considerabil, trecând adesea sub -10 °C, iar zăpada este din noiembrie-decembrie până în aprilie. 

© Bîrsan S. Robert
Articolul a fost actualizat acum 2 ani, în mai 20, 2023.