Transalpina Transalpina

Drumul regelui, poteca dracului

© Jardin Alpin Megeve

📌 Transalpina, cea mai înaltă șosea din România, străbate patru județe, traversând Munții Parâng de la sud la nord. Un drum ce îți taie respirația și îți arată ce frumusețe se află dincolo de munți.

Hartă și direcții
Aflat la de Târgu Jiu, reședința județului Gorj.

Transalpina, cunoscută și sub numele de DN67C, este una dintre cele mai spectaculoase și impresionante șosele din România. Aflată în inima munților Parâng și Retezat, această rută oferă o experiență de neuitat, prin peisajele sale montane și traseul încântător. Transalpina străbate culmile înalte ale Carpaților Meridionali, oferind priveliști panoramice uimitoare, cât și libertate și aventură.

Acest traseu este mult mai mult decât o șosea montană. Este o experiență care te conectează cu frumusețea naturii și te lasă fără cuvinte în fața grandorii munților. O călătorie pe Transalpina este o aventură peisagistică, o oază de liniște și ocazia de a te reconecta cu esența naturii. Indiferent de sezon, Transalpina îți va oferi amintiri de neuitat și te va inspira să te întorci mereu în această minunată parte a României.

© Ioana Scholler

De la uitare la minune turistică

Drumul Transalpina are o istorie interesantă, deși începuturile nu sunt foarte clare. Există mai multe teorii despre originea acestuia. Unele surse susțin că a fost construit de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, ceea ce l-a făcut să fie numit „coridorul IV strategic roman” pe hărțile de istorie.

Există și o legendă locală care spune că fiecare familie a participat la construirea unei porțiuni din acest drum în secolul al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea, în funcție de resursele și posibilitățile fiecăruia.

Alte surse menționează că drumul a fost refăcut și pietruit de germani în timpul Primului Război Mondial în scopuri militare, dar a fost foarte puțin folosit.

Cu toate acestea, inițial, acest traseu cunoscut sub numele de „Poteca Dracului” era o potecă de munte folosită de păstorii din Mărginimea Sibiului pentru a-și conduce turmele de oi în Țara Românească.

În anul 1731, autoritățile austriece propuneau construirea unui drum transcarpatic pe traseul vechiului drum de transhumanță care lega Transilvania de Oltenia.

În anii 1934-1939, regele Carol al II-lea a ordonat refacerea drumului, dorind să aibă o cale strategică pentru artileria montană. Drumul a fost reconstruit, iar în 1939, la inaugurare, regele Carol al II-lea, însoțit de primul-ministru Gheorghe Tătărescu și de alți oficiali, au parcurs traseul la bordul unei mașini de teren. După acest moment, drumul a primit denumirea de Drum Regal sau Drumul Regelui.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, drumul a fost din nou reabilitat pentru a fi utilizat în scopuri militare de către germani.

După revoluția din 1989, drumul a fost neglijat și au avut loc distrugeri, iar piatra a fost furată pentru alte construcții.

De aceea, cu trecerea anilor, drumul a fost uitat și lăsat în paragină. Abia în anii 2000, Transalpina a fost redescoperită și restaurată ca atracție turistică. Îmbunătățirile aduse infrastructurii și asfaltului au transformat-o într-o destinație preferată pentru cei în căutarea aventurii și peisajelor impresionante.

Refacerea și modernizarea Transalpinei

În anul 2008, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a decis să reabiliteze drumul DN67C, cunoscut ca Transalpina. Lucrările au început în 2009 și au presupus o investiție de 1,3 miliarde de lei.

La începutul lucrărilor, în 2009, porțiunea de drum dinspre Novaci era asfaltată doar până la Rânca, iar cea dinspre Sebeș până la Lacul Oașa. În 2010, o parte din drum a fost deschisă traficului. Însă, în 2013, lucrările au fost întrerupte după ce firma Romstrade, care a fost contractată de CNADNR, a intrat în insolvență.

Astfel, traseul tronsonului montan (Rânca-Obârșia Lotrului) a fost rectificat și lărgit, dar nu s-au finalizat toate lucrările. Au fost adăugate straturi de binder, dar stratul final de asfalt și elementele de siguranță, cum ar fi parapeții, elementele reflectorizante și marcajele rutiere, nu au fost instalate complet. Pe porțiunea Obârșia Lotrului-Barajul Oașa, drumul a fost refăcut parțial, cu zone unde există doar terasament, alternând cu straturi de binder și asfalt. Pe tronsonul Baraj Oașa-Dobra, porțiunile de binder se combină cu cele de asfalt, iar elementele de siguranță sunt prezente doar sporadic.

S-ar putea ca acesta să fie motivul pentru care există atât de multe numere de telefon pentru tractări auto. Găsești câte unul sau mai multe numere la fiecare curbă.

Traseul și atracțiile

Transalpina se întinde pe o lungime de aproximativ 148 de kilometri, începând de la Sebeș, județul Alba, și ajungând până în Novaci, județul Gorj. Drumul trece prin punctul cel mai înalt la o altitudine de 2.145 de metri, în Pasul Urdele.

Una dintre cele mai frumoase părți ale Transalpinei este zona numită „Drumul Regelui”, care se întinde între Rânca și Obârșia Lotrului. Aici, călătorii se pot bucura de peisaje impresionante cu vârfuri montane, păduri de conifere și pajiști alpine.

© Mrs Pebble

Transalpina oferă și ocazia de a explora atracții naturale remarcabile. Printre ele se numără Lacul Oașa, un lac de baraj înconjurat de munți, precum și Parcul Național Retezat, unde se află numeroase trasee de drumeție și lacuri glaciare.

Când parcurgi Transalpina poți vedea mai aproape sau mai departe următoarele vârfuri: Vârful Păpușa – 2.136 m, Vârful Dengheru – 2.084 m, Vârful Urda – 2.228 m, Vârful Micaia – 2.170 m, Vârful Muntinu – 2.062 m. De asemenea, pe drum se găsesc și câteva ape: Lacul Petrimanu, Lacurile Muntinu, Râul Lotru, Lacul Gâlcescu, Lacul Vidra, Lacul Oașa, Lacul Tău.

Experiența călătoriei

Călătoria pe Transalpina este o experiență de neuitat care îți va rămâne întipărită în memorie. Traseul serpentinos, cu numeroase curbe și viraje, te va purta prin peisaje pitorești și impresionante, oferindu-ți o privire în inima naturii sălbatice și a munților măreți.

Fie că călătorești cu mașina, motocicleta sau bicicleta, Transalpina te va fermeca cu priveliștile sale panoramice.

În timpul verii, Transalpina devine o destinație preferată pentru iubitorii de natură și drumeții. Există numeroase trasee de trekking și hiking care pornesc de-a lungul drumului, oferindu-ți oportunitatea de a explora peisajele montane înconjurătoare și de a descoperi flora și fauna bogată din zonă. Poți închiria și biciclete pentru a explora Transalpina pe două roți, învăluit în briza muntelui și savurând fiecare moment al călătoriei.

Pentru pasionații de fotografie, Transalpina reprezintă un adevărat paradis. Razele aurii ale soarelui, jocul de umbre și lumină pe culmile înalte ale munților și culorile vibrante ale pajiștilor alpine creează cadre spectaculoase pentru fotografii deosebite. Fiecare cotitură a drumului oferă o nouă perspectivă asupra peisajului și oportunități unice de a captura momente deosebite.

Articolul a fost actualizat acum 2 ani, în mai 20, 2023.